Artist statement
I make botanical oil paintings, ink drawings and collages. A common thread through my work and my life is thrift. I may not always feel at home in the Netherlands, but Dutch thrift is deeply ingrained in my genes. I chant “There shall be no waste in this household” as I scrape out the peanut butter jar until you can see through it or fill the pages of my diary without any blank lines or margins. That principle continues in my paintings and drawings. I paint my canvases full to the brim and I fill my entire paper in order for the botanical world to demand all the attention. There is literally no room for anything else. As if the plant or flower in question squeezes into your field of vision and commands: “Look at me!” My way of working is fast and energetic and stems from a deeply felt urgency about what I still have to make and discover as an artist and as a human being. I use saturated, high-contrast colours while at the same time not losing sight of harmony and elegance. Because that way you keep looking. There’s tension without it being repulsive. And if you keep looking, you will see and hopefully come to love it. Because that’s what we need in the world right now: loving stewards with an attentive eye.
Ik maak botanische olieverfschilderijen, inkttekeningen en collages. Een rode draad door mijn werk en mijn leven is zuinigheid, niets verspillen. Ik voel me dan misschien niet altijd thuis in Nederland, de Hollandse spaarzaamheid zit diep in mijn genen. Ik scandeer “There shall be no waste in this household”, als ik de pindakaaspot net zo lang uitschraap tot je er doorheen kunt kijken of de bladzijden van mijn dagboek volschijf zonder witregels of bladspiegel. Dat principe werkt door in mijn schilderijen en tekeningen. Ik schilder mijn canvassen tot de rand en ik teken mijn hele papier vol. In mijn werk eist de botanische wereld alle aandacht op, er is letterijk geen ruimte voor iets anders. Alsof de plant of bloem in kwestie zich in je gezichtsveld wringt en gebiedt: “Kijk naar mij!” Mijn manier van werken is snel en energiek en komt voort uit een diepgevoelde urgentie over wat ik nog te maken en te ontdekken heb. Ik gebruik verzadigde, contrastrijke kleuren terwijl ik tegelijkertijd de harmonie en elegantie niet uit het oog verlies. Want op die manier blijf je kijken en kan het schuren zonder afstotelijk te zijn. En als je blijft kijken, dan ga je zien en hopelijk houden van. Want dat hebben we nu nodig op de wereld: liefdevolle rentmeesters met een oplettend oog.
Biography
Francine Polis (1986) is a Dutch visual artist, designer, writer and poet based in Hengelo. Graduated as an historian and after working at a tree nursery and botanical garden she started her artistic practice in 2017 inspired by her visit to the Majorelle Garden in Marrakesh, Morocco. Resulting in her first Majorelle collection in 2019 and the launch of the Hortus by Night collection in 2020. Since then she has worked on several art projects inspired by visits to different botanical gardens alongside working as the editor-in-chief of Dutch gardening magazine Buitenleven. Her first book, Moederliefde (Maternal love) a collection of poems accompanied by ink drawings is planned for autumn 2024.
Francine Polis (1986) is een Nederlandse beeldend kunstenaar, ontwerper, schrijver en dichter, gevestigd in Hengelo. Afgestudeerd als historicus en na gewerkt te hebben bij een boomkwekerij en botanische tuin, begon ze na haar bezoek aan de Majorelletuin in Marrakesh in 2017 met schilderen. In 2019 was haar eerste Majorelle collectie een feit en het jaar daarop volgde de Hortus by Night collectie. Sindsdien heeft ze aan meerdere kunstprojecten gewerkt naast haar hoofdredacteurschap van tuinmagazine Buitenleven. Haar debuutbundel, Moederliefde, een verzameling gedichten afgewisseld met inkttekeningen, komt uit in oktober 2024.
Publicaties (selectie):
- Moederliefde (oktober 2024). Verzameling gedichten die ik schreef na het plotseling overlijden van mijn moeder in de lente van 2024, afgewisseld met botanische inkttekeningen.
- Moois uit de Mediterranée (Buitenleven 2024.5). Afscheidsartikel als afzwaaiend hoofdredacteur waarin ik de lezers meeneem door de kas van de Jochumhof langs bloeiende exoten en imposante succulenten.
- Bloemenhof (Buitenleven 2024.5). Spread met tekst + fotografie over Kasteeltuin Geldrop.
- Mystieke droomwereld (Buitenleven 2024.3). Interview met glaskunstenaar Marieke Peters over de ontwikkeling van haar kunstpraktijk, menselijke veerkracht als thematiek en over het werken met oermaterialen.
- Blauweregenboog (Buitenleven 2024.3). Spread met tekst + fotografie over Arboretum Munnikepark Zwijndrecht.
- Rozenboom uit de Himalaya (Buitenleven 2024.3). Tuindossier met tekst + fotografie over Rhododendron inclusief etymologie en taxonomiegeschiedenis.
- Moedertuin (Buitenleven 2024.2). Artikel over Klein Boskoop, een volwassen kijk- en wandeltuin waar het kwekerijverleden van eigenaars Sjaak en Ellen van Vliet prachtige sporen nalaat.
- Mooie berg (Buitenleven 2024.2). Spread met tekst + fotografie over Belmonte Arboretum Wageningen.
- Gouden miniatuursprookjes (Buitenleven 2024.2). Interview met Eva Theuerzeit, de jongste meestergoudsmid van Nederland over haar inspiratiebronnen, haar signature style en werken in het Twentse landschap.
- Bomenmuseum (Buitenleven 2024.1). Spread met tekst + fotografie over Nationaal Bomenmuseum Gimborn Doorn.
- Bonte vrolijkheid (Buitenleven 2024.1). Interview met bloemist in opleiding Julia Orsel over de verschillende aspecten van haar vak, het ontwikkelen van haar eigen stijl en haar toekomstplannen.
- Ambachtelijk avontuur (Buitenleven 2024.1). Interview met ambachtsvrouw Letty Scheers over haar botanische tassenlijn en sociaal ondernemerschap.
- Helleboruspracht in de Jochumhof (2023.8). Artikel over de geschiedenis van de botanische tuin in Steyl, de educatieve toekomstvisie van de vrijwilligers bij de aanleg van de nieuwe Tiglientuin en de verzameling helleborussoorten.